Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس خانواده گفت: نباید ازدواج را به‌عنوان تحمیل اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم.
حجت‌الاسلام محمد فرجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در رابطه با ازدواج حضرت علی و فاطمه(س) و ویژگی‌های ناشناخته این ازدواج اظهار کرد: ازدواج در مطالعات خانواده یکی از موثرترین انتخاب‌های زندگی انسان است، به هرحال خانواده یک واحد اجتماعی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مطالعات خانواده، ازدواج یکی از موثرترین انتخاب‌های انسان است و تمام سندهای فرادستی، یعنی سندهایی که نهادهای بزرگ بنا می‌نهند در راستای آموزش زندگی انسان‌ها از کودکی تا میانسالی و پیری به نهاد خانواده توجه دارد. 
وی افزود: دبستان، دبیرستان و دانشگاه در تمام آموزش‌های خود، خانواده را در مرحله اول قرار می‌دهند، بنابراین اگر خانواده آسیب ببیند سیستم اقتصادی و اجتماعی کشور آسیب خواهد دید. همچنین سیستم فرهنگی که زیرساخت هر جامعه‌ای است دچار مشکل شده و درنهایت ساخت سیاسی آن جامعه از هم می‌پاشد، بنابراین هر هزینه‌ای برای خانواده شود، سود آور خواهد بود و در مقابل اگر این نهاد اجتماعی آسیب ببیند مثل طلاق عاطفی در خانواده، مشاجره و... مشکلات زیادی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.    این روانشناس ادامه داد: باید توجه داشت یک‌سری از سبک‌های معیوب زندگی‌ در جامعه ما در حال رواج یا در حال ایجادشدن است و آن واگذاری زندگی از پدر به مادر خانواده و ترک خانه توسط پدر است. معمولاً این افراد وارد زندگی‌های عشقی جدیدی می‌شوند که محصول خانواده‌های آسیب‌دیده و ازهم‌پاشیده است؛ درواقع زنی که خانواده‌اش از هم ‌پاشیده نیازمند پناهگاه اجتماعی، عشقی، اقتصادی و عاطفی است و وارد زندگی دیگری می‌شود که این اتفاق از طلاق هم بدتر است.    این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه «خانواده‌های آسیب‌دیده به جامعه تحمیل می‌شوند؛ یعنی عوارض زیادی برای جامعه همراه دارند»، گفت: یک‌سری از آسیب‌ها وجود دارد، اما به دلیل ناآگاهی از اینکه در زندگی ما چه تأثیراتی دارد نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستیم. برای نمونه نمی‌ترسیم که در اطراف ما طلاق اتفاق افتاده است، حتی یک عده از طلاق خود نیز واهمه‌ای ندارند. حال آنکه اگر متخصصان مطالعات خانواده بیان کنند طلاق یک جامعه را بدبخت می‌کند و به مرور زمان با یک جامعه مفلوک و فقیر روبه‌رو خواهیم بود، ابعاد این اتفاق برایمان روشن‌تر خواهد شد.     وی با اشاره به اینکه «اعتیاد محصول خانواده از‌هم‌پاشیده است»، تشریح کرد: پژوهش‌های صورت گرفته بیان می‌کند اولین چیزی که در اعتیاد یک فرد تأثیر می‌گذارد نداشتن یک خانواده سالم است، دومین مساله فروپاشی خانواده اوست. همچنین بد رفتاری پدر با فرزندان نیز ممکن است اسباب اعتیاد شود. اعتیاد لطمه‌های زیادی از لحاظ اقتصادی به جامعه وارد می‌کند و منجر به ایجاد سرقت شده و امنیت اجتماعی را تحت شعاع قرار می‌دهد.      فرجادی تصریح کرد: خانواده از وجود یک زن و مرد ایجاد می‌شود، برای همین است که روانشناسان حوزه خانواده بیان می‌کنند که تأثیرگذارترین انتخاب انسان در زندگی ازدواج است. ازدواج تحصیلات، شغل، امنیت عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد ، حال آنکه ما غافل از آن هستیم که ازدواج چه میزان اهمیت دارد.     وی با اشاره با بیان اینکه «همه ما دارای پیوندی با دین هستیم»، خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند به ندرت هسته اولیه تدین را نگه دارند اما باید توجه داشت که حفظ دین تابع تلاش عقلانی است، در اخبار اعلام شده که به مناسبت ازدواج حضرت علی و زهرا(س) طلاق در این روز ثبت نمی‌شود، پرسش اینجاست با این اقدام، طلاق ریشه‌کن خواهد شد؟ ما از سرمایه‌گذاری عاطفی تشیع استفاده می‌کنیم، این اقدام خطرناکترین کاری است که در طول تاریخ تشیع انجام گرفته است. در هیچ دوره تاریخی از سرمایه عاطفی تشیع، خرج مسائلی که نیازمند عقلانیت بوده نشده است.       این پژوهشگر مذهبی بیان کرد: تشیع، سرمایه عاطفی خود را برای روزهای بسیار سخت نگه داشته و برای همین است که تا به امروز باقی مانده، میراث عاطفی تشیع؛ یعنی پرسشی که علی بن‌ابیطالب از میثم تمار می‌پرسد «حال تو چگونه است زمانی که تو را زنده زنده پوست بکنند و زبان تو را از پشت گردن درآورند و از تو بخواهند به من نسبت دروغ بدهی»؟ و میثم پاسخ می‌دهد که اگر خاکستر مرا پس از سوزانده شدن به باد دهند فریاد خواهد زد که تو راست‌گویی. با وجود چنین میراثی چگونه این مسائل امروز به دست ما رسیده است؟    وی با بیان اینکه «ما دارای بحران اجتماعی هستیم و خراسان رضوی رتبه یک این بحران است»، توضیح داد: چند سال است که طلاق افزایش یافته، از سویی دیگر طلاق توافقی نیز کلاه به سر خود گذاشتن است و افراد با پشت سر گذاشتن مراحل مشاوره بالاخره  باز هم از یکدیگر جدا می‌شوند.    فرجادی با طرح این پرسش‌ که «چرا در 12 مردادماه اعلام می‌کنیم که طلاقی ثبت نمی‌شود؟» گفت: در رفتارهایی که حضرت فاطمه در تربیت فرزندان خود و رفتارهایی که حضرت علی در شناخت عواطف همسر خود انجام داده عقلانیت وجود دارد. باید به این نکته توجه داشت که نمی‌توان به همه مسائل یک بُعد آسمانی بودن افزود تا شرایط خوبی به وجود آید.    این روانشناس ادامه داد: قرآن یک نزول آسمانی است، اما خداوند در قرآن 89 بار بر واژه عقل تأکید می‌کند. هر چیزی که آسمانی است دلیل ندارد که در آن عقلانیت نباشد. جهنم جایگاه افرادی است که از عقلانیت استفاده نکردند. عقلانیت یعنی اینکه در خانواده برای ازدواج، نفس ازدواج را شناخت. علی نفس ازدواج را می‌شناسد. ازدواج یک انتخاب است، عقلانیت است. ازدواج برای حضرت علی یک انتخاب است نه یک تحمیل. به همان اندازه برای حضرت فاطمه نیز انتخاب است؛ یعنی کسی برای فرار از خانه پدری ازدواج نکند، کسی برای برآورده شدن آرزوی مادرش ازدواج نکند.  
وی بیان کرد: یک عده از دختران ما برای آزادی و به‌دست‌آوردن آن ازدواج می‌کنند. ازدواج برای آن‌ها آزادشدن از قیودات خانواده است، بعد می‌خواهند تمام عقده‌های نداشتن خواسته‌های خود را در خانواده اول، در خانواده دوم خود ارضا کنند؛ مانند ارتباط با دوستان، وضعیت مناسب اقتصادی و... . 
وی ادامه داد: پیغمبر مقدمات ضروری زندگی را برای حضرت علی و فاطمه مهیا کرد، اما علی (ع) برای ادامه زندگی کارگری می‌کرد. او نان‌آور خانواده بوده است. حال آنکه زمانی که به پسر یا دختر خود وعده می‌دهیم و از پدرِ پسر تعهد می‌گیرند که خرج زندگی فرزندش را تأمین کند و به  پدرِ پسر گفته می‌شود پشت قباله دختر را امضا کند، آیا به معنای این است که در ازدواج به فرزندان خود مسئولیت‌پذیری هم داده‌ایم؟  
فرجادی افزود: این بزرگترین فاکتور در عقلانیت علی و فاطمه است. ازدواج برای آن‌ها انتخاب است. حال آنکه امروز ازدواج برای جوانان جبری اجتماعی است. حتی همین که امروز رسانه‌ها و نهادها دارند دست به ازدواج‌های فله‌ای می‌زنند، باور کنید اگر در خانه بمانند خیلی بهتر است تا اینکه در بزرگترین انتخاب زندگی خود اشتباه کنند. مگر نمی‌گویند کسانی که ازدواج می‌کنند دینشان کامل می‌شود؟ پس تکلیف ما با کسانی که با ازدواج نیم دین داشته خود را از دست می‌دهند چیست؟ 
این محقق دینی با تاکید بر اینکه نباید ازدواج را به‌عنوان تحمیل اجتماعی و فرهنگی انجام دهیم، گفت: هنوز در ایران در سال 1398 کودکانی داریم که ازدواج کرده‌اند و دچار مشکلات زیادی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بهترین جای دنیا برای فاطمه و بهترین فرد دنیا برای او پدر بود، اظهار کرد: پیغمبر با فاطمه چه کرده که هنوز خصوصی‌ترین مسائل را یک دختر با پدر خود طرح می‌کند، کسانی که به دلیل بی‌عاطفی پدر به ازدواج روی می‌آورند بدترین رفتارهای عاطفی را با شوهرانشان دارند؛ زیرا جابه‌جایی غیرارادی اتفاق خواهد افتاد، علی هیچ‌گاه جایگاه پدر را از فاطمه نگرفت. بهترین فرد برای امنیت خانوادگی پدر زن است، اگر در خانواده رابطه پدر و دختری حفظ شود امنیت خانواده هم حفظ می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه «علاقه مشروط موضوع دیگری است که که فلج‌کننده زندگی است»، اظهار کرد: فاطمه و علی هیچ‌کدام علاقه مشروط به یکدیگر ندارند. علاقه مشروط معنا ندارد و موجب ایجاد فرسودگی می‌شود، باید توجه داشت زندگی حاصل تفاوت‌هاست نه علاقه مشروط، علی و فاطمه به بلوغی از لحاظ روانی و عاطفی رسیدند که می‌دانند پس از ازدواج می‌توان به هم علاقه‌مند شد. موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت این است که مردی که خانواده‌ای تشکیل داده کاملا آگاه بوده که فرد مقابل او یک زن است. چراکه اولین دعوایی که در خانواده اتفاق می‌افتد دعوای جنسیت است. سلایق، فیزیولوژیک و ویژگی‌های مرد و زن با یکدیگر متفاوت است. 
فرجادی ادامه داد: نخستین اقدامی که حضرت علی(ع) پس از ازدواج خود انجام داد این بود که دنیای دخترانه و زنانه حضرت فاطمه را درک کرد. حال آنکه 99 درصد دعوای خانوادگی ما عدم درک این موضوع است، توجه به ظریفت‌های عاطفی بسیار اهمیت دارد.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف اجتماعی و فرهنگی ازدواج خانواده سرمایه طلاق قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر تحریم ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۴۶۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رقیه موسویان، مسئول جامعه زنان سپاه شهدای استان آذربایجان غربی گفت: خواهران بسیجی از همان روزهای شکل گیری انقلاب همواره پا به پای مردان در عرصه‌های مختلف مجاهدات کرده اند.    وی افزود: بسیج جامعه زنان فعالیت‌های خودش را بر اساس چند محور استوار کرده است که مهمترین مبحث در فعالیت‌های بسیج جامعه زنان تشکیل تحکیم و تعالی خانواده است و مهمترین این بخش ایجاد و تشویق جوان‌ها و خانواده‌ها به سمت تشکیل خانواده و یا ازدواج آسان پایدار و آگاهانه است.    موسویان ادامه داد: در موضوع افزایش جمعیت که یکی از بحران‌های پیش روی کشور ما است و به یک مسئله ملی و مورد تاکید مقام معظم رهبری تبدیل شده، سازمان بسیج جامعه زنان آذربایجان غربی نیز طرح های مختلفی با عنوان افزایش جمعیت به استان‌ها و طبیعتاً پایگاه‌های مقاومت ابلاغ کرده است.   مسئول جامعه زنان سپاه شهدای استان آذربایجان غربی برگزاری جشن وصال گروهی برای ۴۴ زوج به منظور ترویج ازدواج آسان، برگزاری کارگاه‌های جوانی جمعیت به صورت متناوب در طول سال و ارتباط مستمر با سمن‌های فعال در حوزه خانواده و فرزند،تهیه پوسترهای سرمایه‌های زندگی و توزیع در مکان‌های عمومی و تعامل با شهرداری ارومیه و الصاق پوسترها در ناوگان عمومی، برگزاری نشست‌های تخصصی جوانی جمعیت به صورت حضوری و مجازی برای نخبگان و تجلیل از مادر بسیجی دارای خانواده خوش جمعیت در حاشیه نشست ها، انتشار ویژه‌نامه جمعیت و تعامل با گروه های درون سازمانی و برپایی جشن ازدواج آسان برای زوج های روستایی را از جمله فعالیت های این حوزه عنوان کرد.     موسویان تهیه جهیزیه و مسکن برای زوج های کم برخوردار، توزیع کتاب با مضامین جمعیت،  خانواده و فرزند آوری، پویش دیوار نویسی، برگزاری نشست‌های مجازی با هدف آموزش، پویاسازی شبکه‌های کنشگری در حوزه جمعیت و خانواده،    دیدار از مادران خوش جمعیت و تجلیل از این مادران، حمایت چهره به چهره از مادران کم برخوردار و پخش مستند «خونریزی»در پایگاه ها با هدف آشناسازی مادران از عوارض مخرب سقط جنین را از دیگر برنامه های جامعه زنان سپاه در حوزه جمعیت عنوان کرد.    وی ارائه بسته‌های محتوایی فرهنگی و آموزشی بین مادران، تجلیل از پزشکان، پرستاران و بهیاران فعال در حوزه جمعیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با موضوع جمعیت و تببین هدف دشمن از ایجاد جنگ نرم و تغییر ذائقه سبک زندگی و اسلامی و تعامل خانواده ها به فرزند کمتر و تجملگرایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج آسان و تهیه و اهدای جهیزیه به نوعروسان بی بضاعت، راه اندازی گروه‌های واسطه گری برای رفع موانع در ازدواج، راه اندازی غرفه کودکان با بهره گیری از مشاوران جوان و اسلامی در حاشیه کارگاه‌ها، برپایی پویش بر دستان مادر، تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و فرهنگی در محلات اسلامی، برگزاری اردوهای تفریحی با عناوین مختلف مثل اردوی مادر و دختری با هدف ایجاد نشاط، تولید محتواهای مختلف در حوزه ازدواج و تجلیل از پایور خواهر دارای ۵ فرزند را از دیگر برنامه‌های جوانی جمعیت جامعه زنان سپاه عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است/ روند کاهشی در مرکز استان
  • نرخ جمعیت در قزوین بحرانی است / کاهش جمعیت در مرکز استان
  • بخش عمده پرونده‌های قضایی خانواده‌ها مربوط به طلاق است
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان