فاجعهای در حال وقوع/ ازدواج را با نام دین بر فرزندان تحمیل نکنیم
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۷۴۵۴۲۹
حجتالاسلاموالمسلمین ابوالفضل صابری اراکی، عضو جامعه مبلغان کشور در گفتوگوی تفصیلی با ایکنا از استان مرکزی، پیرامون موضوع «ازدواج جوانان و مؤلفههای ازدواج مطلوب از منظر اسلام» گفت: بشر در برههای از زندگی احساس با هم بودن و زندگی کردن جهت برقراری آرامش دارد، این احساس منتج به کامل شدن عقل و در کنار آرامش باعث ازدیاد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ازدواج را یکی از مهمترین راههای درمان غریزه جنسی بیان کرد و افزود: اسلام در برابر کنترل شهوت ازدواج که از سالمترین راههاست را ارائه میدهد، اما این امر در دنیای غرب معنای دیگر دارد، آنان اعتقاد دارند غریزه جنسی باید آزاد باشد این نظریه بسیار پرخطر است و قطعا آثار مخرب خود را در جامعه خواهد گذارد و امروز دنیای غرب قربانی این نظریه است. آزادی غریزه یعنی انفجارهای مکرر در جامعه و منهدم شدن پایههای خانواده.
حجتالاسلام صابری بابیان اینکه از بین بردن غریزه جنسی نظر برخی دیگر از صاحبان نظر همچون گاندی پسر است که میگوید، مادهای همچون تریاق(تریاک) درست شود و این غریزه برای همیشه از بین برود، اما این نظریه مخالف عقل است؛ چراکه اصل ازدواج و توارث از بین رفته و این عمل خلاف فطرت و اندیشه بشر است.
ازدواج در اسلام واجب نیست
وی با اشاره به این نکته که ازدواج در اسلام واجب نیست، در خصوص نظر اسلام در خصوص غریزه جنسی گفت: اسلام میگوید غریزه نه کاملا آزاد و نه از بین برده شود، بلکه در مواقعی که انسان را در خطر گناه قرار میدهد همین ازدواجی که واجب نیست، واجب میشود، مقدمه ازدواج در اطفاء غریزه جنسی با اهدافی که اسلام دارد باید دارای کدبندی باشد و لذا لازم است بدانیم برای ازدواج به چه نکاتی توجه شود.
خطیب برجسته کشوری با تأکید براینکه صرف ازدواج کردن خوشبختی و آرامش حاصل نمیشود، ابراز کرد: امروز شاهدیم برخی از زوجین با هزینهکردهای کلان ازدواج میکنند اما با گذشت تنها مدت کوتاهی هزینه کلان دیگر کرده و از هم جدا میشوند، جدا شدن دلیل عدم برقراری آرامش است، در این ازدواج حقیقت معنوی و معنایی تعریف نشد که بعد از گذشت مدت کوتاهی منجر به باطل شدن صیغه عقد میشود.
اهلبیت(ع)؛ الگوی خانواده آسمانی
وی با تأکید براینکه در ازدواج باید سبک زندگانی اسلامی مورد اهمیت قرار گیرد و سبک زندگی اسلامی تمامقد در زندگانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) خلاصه شده است، اظهار کرد: با مورد بررسی قرار دادن خانواده آسمانی، اهلبیت(ع) را به عنوان خانواده آسمانی الگو میگیریم. قرآن در سوره مبارکه «احزاب» آیه ۲۱ میفرماید؛ «لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ». قرآن خانواده آسمانی را به منظور جلوگیری از هرگونه خطا و اشتباه معرفی میکند، در واقع خروجی دین و معارف دینی خانواده آسمانی است، برای ازدواج موفق باید از خاندان نبوی(ص) الهام گرفت.
بعضی از خانوادههای مذهبی ازدواج را با نام دین بر فرزندان تحمیل میکنند
حجتالاسلام صابری اراکی گرامیداشت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را فرصت بسیار خوبی برای تبیین نکات ازدواج آسمانی بیان و با اشاره به اینکه تنها تبریک گفتن این روز دردی از مشکلات ازدواج موفق را دوا نمیکند، تصریح کرد: مولا(ع) از بزرگترین و ممتازترین شخصیت عالم خلقت خواستگاری کرده است، قبل از آن حضرت بزرگان مکه به خواستگاری حضرت زهرا(س) رفتند و همگی جواب منفی شنیدند، حضرت برای خواستگاری قدم پیش گذاشتند و اولین نکته پس از بیان پیشنهاد ازدواج از سوی حضرت علی(ع) این بود که پیغمبر(ص) فرمودند؛ علی جان باید بگذاری ببینم فاطمه چه میگوید (در صورتیکه بعضی از خانوادههای مذهبی ازدواج را با نام و ابزار دین بر فرزندان تحمیل میکنند) پیغمبر اکرم(ص) پس از شنیدن پیشنهاد حضرت امیر(ع) نزد حضرت فاطمه(س) آمدند و بیان داشتند فاطمه جان، علی برای خواستگاری آمده است شما چه میگویی، حضرت فاطمه(س) در جواب نفرمودند، مهریه و طلا چند، خانه و پول دارد یا خیر، فرمودند؛ آیا خدا از این ازدواج راضی است؟ که پیامبر(ص) در جواب فرمودند فاطمه جان این ازدواج آسمانی است، حضرت با شنیدن این جمله سر خود را به پایین انداختند، پیامبر(ص) با مشاهده سکوت، وقار و سکینه دختر خود که اطرافیان ندای تکبیر«الله اکبر» سر دادند و رضایت ایشان برای ازدواج را اعلام فرمودند، از حضرت علی(ع) سوال کردند چه داری؟ فرمودند؛ یک شمشیر، یک زره و یک شتر آبکش دارم، حضرت فرمودند مرد جنگجویی مثل علی بدون شمشیر نمیشود و شتر را برای آبادانی زمین و امر معاش نیاز داری ولی زره را بفروش، (نکته قابل توجه برای زره حضرت علی (ع) این است که زره ایشان پشت نداشت، چراکه ایشان اعتقاد دارند زره پشتدار برای افرادی است که قصد فرار از صحنه نبرد دارند) حضرت زره ناقص خود را فروخت و تمام پول زره یک پیراهن برای حضرت زهرا(س) شد، نکته جالب در ازدواج این زوج آسمانی این است که مدت زمان این ازدواج تنها 9 سال طول کشید.
برای ازدواج باید علی و فاطمه مرامها را انتخاب کرد
وی ادامه داد: ازدواج آسمانی شکل گرفت، شکی در این نیست که هیچ فردی مولا علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نمیشود اما برای ازدواج باید علی و فاطمه مرامها را انتخاب کنیم، دنبال پول، ثروت، زیبایی نباشیم، بین خودمان دنبال بهترینها از نظر دینی و اسلامی باشیم، شخصیت دختر را در جهیزیه نبینیم و دختران شخصیت پسران را در مال و ثروتو مدرک دانشگاهی نبینند. با کمال تأسف دایره گستردهای از طلاقها به افراد تحصیلکرده خلاصه میشود. تمام آفات زندگیهای امروزی فاصله گرفتن از معیارهای ازدواج آسمانی و خانواده آسمانی است، این زندگانی با سادهزیستی آغاز شد و در اوج کمال ستارگان بزرگ عالم خلقت را تربیت کرد.
عضو جامعه مبلغان کشور تصریح کرد: در ازدواج غرب باید مصادیق را بیان کرد، در این ازدواج مبنایی تعریف نشده است، چندی پیش یکی از ستارهها و سوپراستارهای کشور پرتغال بعد از سه بچه عقد کرد، در دنیای غرب برای ازدواج به هیچ قیودی پایبند نیستند، این نوع ازدواج در تحریف مسیحیت است چراکه در مکاتب دینی ازدواج با تمام ضوابط و قواعد تعریف شده است، نوع ازدواج دنیای غرب حرفهای بشر است و حرفهای عیسی(ع) و موسی(ع) نیست، همه اعتقاد داریم بین ادیان فرقی نیست و با آمدن دین اسلام دین و مکاتب کامل شد.
فاجعهای که در حال وقوع است...
وی تصریح کرد: در صحبتهای قبلی بیان شد ازدواج واجب نیست تا زمانیکه احساس خطر شود، دنیای غرب با آزادی جنسی که ایجاد کرده است نیاز را در دنیا افزایش داده است، اگر جوانان پاکدامن باشند در مسیر اصلاح حرکت کنند تا زمانیکه شرایط ازدواج نداشته باشند تحریک نمیشوند اما دنیای غرب با وجود افزایش فساد در رسانههای خود، ماهوارهها، افزایش کلیپها در فضای مجازی، سن بلوغ را کاهش داده و از طرف دیگر سن ازدواج عقبتر از سالهای قبل رفته است و این امر فاجعه است، این فاصله منتج به گناه، معصیت، روابط غیراخلاقی و ... میشود، دنیای غرب با آزاد گذاردن شهوت نه اینکه کار را درست نکرده است بلکه فضا را با فساد آمیخته کرده و کار را برای دیگران سخت کرده است. ازدواج سالم همچون نماز انسان را از در مسیر خدا قرار میدهد و باعث میشود نسل او نسلی پاک باشد.
کاهش طلاق به تبیین صحیح خانواده آسمانی باز میگردد
حجتالاسلام صابری اراکی تأکید کرد: حکومت اسلامی و مسئولان مقدمه ازدواج را که به اصلاح امور جامعه منتج میشود تسهیل کنند، خیلی از جوانان به ما مراجعه میکنند که قصد ازدواج دارند اما شرایط ندارند، حال باید دید وقتی ازدواج در صورت نیاز رخ ندهد و اطفاء غریزه هم صورت نگیرد چه فاجعهای ایجاد میشود. مسئولان بدانند وقتی اطفاء شرعی انجام نشد توقع نداشته باشید آمار پروندههای بزهکاری کاهش پیدا کند. ساختن ورزشگاههای متعدد دردی دوا نمی کند، مشکلات جوانان باید ریشهای حل شود. مسیر را گم کردیم، باید در مسیر واقعی گام برداریم، در سالروز ازدواج مولا علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اعلام کردند طلاق ممنوع این امر راهی برای کاهش آمار طلاق نیست، باید کاری کرد تا آمار واقعی کاهش پیدا کند، کاهش طلاق به تبیین الگوهای خانواده آسمانی باز میگردد، برای ترویج ازدواج سالم و درست هم دولت و هم خانوادهها دخیل هستند، خانوادهها میتوانند در ترویج ازدواج آسان گام بردارند، مناسبتها بهانهای است تا به خانواده آسمانی برسیم؛ لذا نباید تنها به جشن و نورفشانی بسنده شود.
ویژگیهای ازدواج آسان
وی در تعریف ازدواج آسان گفت: عموم در مورد ازدواج آسان تعریفی همچنین داشتن جهیزیهای کم، هزینهکردهای کم عروسی دارند، اما بنده اعتقاد دارم ازدواج آسان باید خیلی آسانتر از تعریف معمول باشد، دختر و پسر با رعایت ضوابط اخلاقی در وهله اول نیاز به جهیزیه ندارند و نباید به صورت جداگانه زندگی کنند، پس از جاری شدن صیغه عقد آنان در کنار خانواده زندگی کرده و پس از مدتی که کسب تجربه کردند، سپس از خانواده جدا شوند. زندگی زوجین جوان همچون تعلیم رانندگی است باید گام به گام آنان را با مبادی زندگی آشنا کرد، اگر خانوادهها به ترویج این ازدواج آسان همت گمارند قطعا آمار فساد در جامعه کاهش چشمگیری خواهد داشت زیرا بالاترین نوید و تبریک برای خانوادهها خوشبختی و داشتن آرامش فرزندانشان است.
جوانی که ازدواج نکرده آرامش فکری ندارد
حجتالاسلام صابری اراکی از ترویج فرهنگ توزیع کارتهای طلاق و انجام جشنها با این محور در جامعه ابراز نارضایتی کرد و افزود: زوجین در کارت مینویسند«لطف کنید ما را در این جدایی همراهی کنید». وقتی قبح و زشتی طلاق در جامعه ریخته شود نتیجه این میشود که زوجین به راحتی از هم جدا شده و برای این جدایی جشن میگیرند، آمار ازدواجهای آسان به شکل پیشنهاد شده از هر 100 ازدواج 10 طلاق هم نداشتند. ازدواجهای آسان باید در برنامههای تلویزیونی مورد بحث قرار گیرد و توسط رسانههای عمومی توسعه پیدا کند. مدل ازدواج امروز ما ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نیست. خانوادهها بیان میکنند دختر ما فوق لیسانس و ... دارد نباید مراسم ساده داشته باشد اما از این غافلیم که پیامبر(ص) دخترش حضرت فاطمه(س) بود و بسیار راحت گرفت، باید به ازدواج آسان باز گردیم، تا زمانیکه دانشجو آرامش نداشته باشد و با ازدواج درگیر باشد جزوه او، نشستن سرکلاس، نگاه کردن او بوی گناه میدهد، حتی نمازهای او نیز زیبا نیست؛ چراکه آرامش فکری ندارد.
هدف جامعه انتخاب خانواده آسمانی نیست
وی ادامه داد: درست است که نمیتوان دانشجوهای دختر و پسر را از هم تفکیک کرد، اما به قول آیتاللهالعظمی جوادی آملی مطالب دانشگاهها باید دینی باشد. برای بحث ازدواج باید با آنالیزهای صورت گرفته کار کرد، وقتی فکر جامعه درست شود ازدواجها سامان میگیرد، در جامعه بسیاری از دختران خوب و پسران خوب که از سن ازدواج در حال عبور هستند وجود دارند که به خاطر نوع دیدگاه جامعه فرصت ازدواج پیدا نمیکنند؛ چراکه هدف جامعه انتخاب خانواده آسمانی نیست، شعار هست اما شعورش نیست.
عضو جامعه مبلغان کشور در خصوص آموزشهای ازدواج اسلامی و تشکیل خانواده آسمانی تأکید کرد: آموزههای دینی باید در جامعه درست تبیین شود، امروز متأسفانه جوانان ما دینگریز شدند و توجهی به مفاهیم اسلامی و قرآنی ندارند و حضور آنان در مساجد و محافل دینی و قرآنی کمرنگ است، جوانان برای شرکت در کنسرتها علاقمند هستند در مقابل برای حضور در مساجد وقت نمیگذارند، چه باید کرد تا جوان و نوجوان رغبتی برای حضور در محافل دینی داشته باشد؟
انتقاد از بعضی جلسات مذهبی
وی ادامه داد: در برهه زمانی همچون ماههای رمضان، محرم و صفر همه مغناطیسها و توجهات رو به امام حسین(ع) است، این زمان سرمایه عظیمی است؛ چراکه جوانان و نوجوانان رغبت بسیار برای شرکت در مراسم عزاداری و سوگواری این امام همام را دارند که میتواند مبانی دینی ازدواج آسمانی برای آنان بازگو شود، اما این مراسمها غالبا به مداحی ختم شده و کمتر سخنان دینی و جذاب و مورد توجه جوانان گفته میشود، متأسفانه در این برهه زمانی از لحاظ معرفتی سرمایه را راحت از دست میدهیم، جوان میآید اما مطلب درست به آنان ارائه نمیشود، این مراسم نیاز به سخنرانان قوی دارد که با مبانی دینی، عقلی، نقلی، تفسیری صحبت کرده و جاذبه ایجاد کنند.
حجتالاسلام صابری اراکی لزوم اعتمادسازی برای جوانان را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی جوان اعتماد نداشته باشد و از چهرههای دینی خلافی مشاهده کند خلاف را به پای تمامی افراد متدین میگذارد لذا باید پیشزمینه منفی را از اذهان جوانان پاک کرد و آنان را با جاذبهها به اسلام بازگرداند. شعار بنده این است که«جوان با هر تیپ و قیافه دوستت دارم»، ما وظیفه داریم جوانان و نوجوانان را جذب مبانی دینی کنیم، حرفم را همیشه میزنم اما هیچگاه نیش نمیزنم که فرد حاضر زده شود. حجاب بسیار زیباست و باید در جامعه نشر پیدا کند اما فرد بیحجاب را نمیتوان با زور و با نیش و کنایه با حجاب آشتی داد، فردی که حجاب کامل ندارد برای درمان نزد ما میآید نباید با حرفهای نیشدار او را از دین زده کنیم؛ چراکه خجالت میکشد و برای جلسه دیگر حاضر نمیشود.
بالای منابر افراد را مجازات، تحقیر و تخطئه نکنیم
حجتالاسلام صابری اراکی دلیل اقبال بیشتر جوانان به مداحی نسبت به منبر را عدم ارتباط کلامی با مخاطب بیان کرد و افزود: مداح شعر خود را در قالب مداحی میخواند و کاری با نوع پوشش و آرایش ظاهری افراد ندارد، افراد نیز با خیال آسوده سینه میزنند و گریه میکنند. جوانان بسیار علاقه دارند درست شوند اما به شرطی که ما موعظه حسنه داشته باشیم و بالای منابر مجازات، تحقیر و تخطئه نکنیم. برخی از منابر واقعا قابل استفاده نیست، از مطالب تکراری و یا با نگاه سطحی به شاخصهها بپرهیزیم، جامعه امروز جامعهای تحصیلکرده است و مطالب عمیق، مبنا و استدلال میخواهد اگر ما آنان را تحویل نگیریم دشمن آنان را تحویل گرفته و تربیت میکند، لذا مقام معظم رهبری بر موضوع جذب حداکثری و دفع حداقلی تأکید دارند.
وی محوریت گام دوم را جوانان برشمرد و اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند، طلبهها و دانشجویان خوب درس بخوانید، خوب صحبت کنید، طلبهها و غیر طلبهها همواره در مبنای دین، بر مبنای خانواده آسمانی صحبت کنید، اهلبیت(ع) فرمودند؛ شما کلام ما را به مردم برسانید خداوند خود زیباییهای کلام ما را برای آنان قرار میدهد. جوانان باید علاوه بر احساس امنیت باید احساس علاقه نیز داشته باشند؛ چراکه بعد از اعتماد و امنیت خودشان راه را پیدا کرده و دست به هر کاری میزنند تا از مسیر درست خارج نشوند.
دغدغههای اقتصادی، جوانان را از باورها دور نگه داشته است
حجتالاسلام صابری اراکی اضافه کرد: دغدغههای اقتصادی، جوانان را از باورها دور نگه داشته است، سخنان روحانیون در مساجد، اقدامات اقتصادی دولت جهت بهبود وضعیت معیشت عموم مردم، همراهی مردم، خانوادهها به یکدیگر کمک کنیم تا خانوادههای آسمانی تشکیل و جامعه رو به قرآنی شدن حرکت کند، اگر همه دست به دست هم دهیم مدینه فاضله ایجاد میشود، از طرف دیگر اگر ما در مورد خانواده آسمانی صحبت میکنیم باید در وهله اول خود نیز عامل باشیم.
مبنای اسلام در ازدواج، خانوادههاست
وی در خصوص سایتهای همسرگزینی هم گفت: سالهای قبل معرفی دختر و پسر توسط آشنایان و همسایگان انجام میشد اما در حال حاضر سایتهای همسرگزینی جایگزین معرفی افراد شده است، عقبه بسیاری از سایتهای همسرگزینی سودجویی مادی است و نوعی تجارت محسوب میشود، در این سایتها به صلاحیت دختر و پسر توجه نمیشود و مشاورهای هم انجام نمیشود، این سایتها آلبومی انفورماتیک هستند، در این سایت سؤال نمیشود از چه خانوادهای هستید، سؤالات تنها در قالب چند سالته، چند فرزند هستید و .. خلاصه میشود که اسلام این نوع ازدواج و آشنایی را قبول ندارد، مبانی موجود در این سایت مبنای خانواده آسمانی نیست، تنها اتاقی را در نظر گرفتند که صحبتهایی داشته باشند، آمار شکست در این نوع ازدواجها بسیار بالاست، ممکن است چند نفری ازدواج موفق هم داشته باشد، اما مبنای اسلام این نیست، اسلام نظرش این است که خانوادهها دختر و پسر را با محوریت خانواده به هم برسانند که امروزه متأسفانه به دلیل افزایش طلاق خانوادههای متدین از معرفی خودداری میکنند. معرفیها باید در حیطه خانواده انجام شود، تعطیل شدن ورود خانوادههای متدین جهت معرفی دختران و پسران عفیفه باعث افزایش سایتهای غلط همسریابی و دیگر کانالها میشود.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنای مرکزی ایکنا مرکزی ازدواج آسان خانواده آسمانی اهل بیت ازدواج جوانان اسلام و ازدواج استان مرکزی اراک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۷۴۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحمیل ایده یا مشکلات شخصیتی؛ چرا سرمربیان هلندی در فوتبال انگلیس ناکام میمانند؟
زمانی فرانک دی بوئر توسط ژوزه مورینیو بدترین سرمربی تاریخ لیگ برتر معرفی شد. اما هموطنهای دی بوئر نیز عملکرد چندان درخشانی نداشتهاند.
طرفداری | طی سالیان اخیر سرمربیان فوتبال هلند عملکرد چندان جالبی در فوتبال انگلیس به ثبت نمیرسانند. اتفاقی که باعث شده است لوک ادواردز از تلگراف به بررسی آن بپردازد.
هنگام معرفی رسمی آرنه اسلوت به عنوان سرمربی جدید لیورپول، با توجه به عملکرد متوسط مربیان هلندی در لیگ برتر، تردیدهایی در مورد توانایی او برای تداوم موفقیتهای یورگن کلوپ به وجود خواهد آمد. اسلوت کار فوق العادهای در فاینورد انجام داده است. تیم او پس از مدتها فصل گذشته اردیویسه را فتح کرد و امسال نیز به قهرمانی جام حذفی دست یافت. او تابستان گذشته به دلایل مشخصی گزینه تاتنهام برای جانشینی آنتونیو کونته بود. مرد هلندی تحسین بسیاری را دریافت میکند. با این حال، فاینورد در فصل جاری پشت سر آیندهوون در رتبه دوم قرار میگیرد. فصلی که آژاکس به عنوان موفقترین تیم تاریخ لیگ هلند، عملکرد کابوسواری داشته است. با بررسی عملکرد سرمربیان هلندی در فوتبال انگلیس، به الگوی مشخصی میرسیم.
بهترین عملکرد در بین سرمربیان هلندی لیگ برتر انگلیس:
اریک تن هاخ | 72 | 39 | 12 | 21 | %54 |
گاس هیدینک | 34 | 18 | 12 | 4 | %53 |
لوئیس فن خال | 76 | 39 | 19 | 18 | %51 |
رونالد کومان | 123 | 55 | 27 | 41 | %45 |
رود گولیت | 104 | 51 | 26 | 37 | %39 |
مارتین یول | 202 | 75 | 51 | 76 | %37 |
رنه مئولیستین | 13 | 3 | 1 | 9 | %23 |
دیک ادووکات | 17 | 3 | 6 | 8 | %18 |
حتی آن مربیانی که تا حدودی موفق بودهاند، دوران طولانیمدتی در لیگ برتر نداشتهاند. تنها مارتین یول، سرمربی سابق تاتنهام و فولام، توانسته بیش از ۲۰۰ بازی در لیگ برتر را تجربه کند. در واقع، تاریخ به ما نشان میدهد با وجود موفقیت بازیکنان سرشناس هلند در فوتبال انگلیس، سرمربیان این کشور در لیگ برتر با مشکل مواجه میشوند. همه آنها شخصیتهای متفاوت با نقاط قوت و ضعف مخصوص خودشان را داشتند. برخی حداقل در ابتدا تاثیر مثبتی روی تیمشان اعمال کردند، اما گاس هیدینک، لوئیس فن خال، رونالد کومان، دیک ادووکات، رود گولیت و البته اریک تن هاخ، همگی در اندازههای مختلف، نتوانستند موفقیتهای قبلی خود را تکرار کنند.
فقط تن هاخ نیست که با وجود دست و پا کردن نامی بزرگ برای خود در آژاکس، در پیادهسازی ایدههایش در منچستریونایتد به مشکل برخورده است. فصل اول او در اولدترافورد با کسب سهمیه لیگ قهرمانان و قهرمانی در لیگ کاپ همراه شد، او در فصل دوم برای دومین بار متوالی به فینال افای کاپ رسیده اما در این لحظه برای حفظ شغلش میجنگد. اگرچه برخی انتقادات از عملکرد او میتواند اغراقآمیز باشد. با توجه به جایگاهی که آرنه اسلوت قرار است در آن قدم بگذارد، آیا عملکردی مشابه برای او در لیورپول مورد قبول قرار میگیرد؟ بعید به نظر میرسد تنها یک جام لیگ کاپ طی دو سال ابتدایی با توجه به دستاوردهای کلوپ و کیفیت تیمی که به ارث خواهد برد، به عنوان موفقیت تلقی شود.
منصفانه نگاه کنیم با وجود این که اریک تن هاخ در فینال جام حذفی با برنده سریالی به اسم پپ گواردیولا مواجه خواهد شد، او شانس کسب دومین جام دورانش در اولدترافورد را دارد. طی دوران 11 ساله پسافرگوسن، تنها ژوزه مورینیو در منچستریونایتد موفقتر عمل کرده است. آرنه اسلوت در چنین محیطی گام میگذارد. با ذکر این نکته که تن هاخ نسبت به او در لیگ هلند موفقتر عمل کرده است .مربیان هلندی با وجود موفقیتهای کوتاهمدت نمیتوانند عملکردشان را ادامه دهند. لوئیس فن خال در منچستریونایتد جام برد. گولیت با چلسی افای کاپ را فتح کرد و با نیوکاسل نیز به فینال رسید. کومان با ساوتهمپتون ششم شد.
شخصیت رک هلندی منجر به تنش میشوداینکه چرا مربیان هلندی در لیگ برتر انگلیس موفق نبودهاند، عجیب به نظر میرسد، چرا که در نگاه اول آنها شاید تطابق بیشتری با فرهنگ انگلیس داشته باشند. با توجه به فراوانی انگلیسیزبانان در هلند، مشکل زبان کمتر وجود دارد و هیچ یک از مربیان ذکر شده در بالا برای برقراری ارتباط با بازیکنان به مترجم نیاز نداشتند. با این حال، صراحت لهجه هلندیها شاید با برخی از بازیکنان سازگار نباشد. آنها در صحبتهای خود بسیار رک و صریح هستند. هنگامی که این موضوع را با رویکرد سنتی و سختگیرانه در سبک مربیگری ترکیب کنید، منجر به ایجاد تنش خواهد شد.
بازیکنان نیوکاسل که برای گولیت بازی میکردند، میگویند تکبر و نداشتن مهارتهای مدیریت بازیکنان توسط گولیت، عامل شکست او در سنت جیمز پارک بود، نه تاکتیکها یا دانش فوتبالی او. هرچه کمتر در مورد دوره کوتاه و فاجعهبار فرانک دیبوئر در کریستالپالاس صحبت شود، بهتر است. اما به عنوان یک نکته کلی، شاید دلیل ماندگاری کوتاهمدت مربیان هلندی در لیگ برتر این باشد که بازیکنان با تبدیل همکاری سرمربی هلندی از ماه به سال، دیگر نمیتوانند با او ادامه دهند. همچنین حس شوخطبعی در هلند با انگلستان بسیار متفاوت است. این ممکن است موضوعی به نظر کوچک برسد، اما در رختکن و تمرینات، شوخطبعی برای روحیه تیمی مهم است.
تصور اینکه هر یک از مربیان یاد شده برای کاهش تنش با بازیکنان و کارکنان خود، شوخی و خندهای داشته باشند، دشوار است. آیا ممکن است شما محیطی را ایجاد کنید که برای پرورش بازیکنان این لیگ بیش از حد دشوار و طاقتفرسا باشد؟ شاید این موضوع به نحوه مربیگری فوتبال در هلند مربوط باشد. برای کشوری با تنها 17.7 میلیون جمعیت، هلند همیشه در زمینه کیفیت بازیکنانی که پرورش میدهد، فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. بخش زیادی از این موفقیت به خاطر نحوه پرورش بازیکنان از سن کم و تمرکز بر توانایی فنی به جای قدرت بدنی و آمادگی جسمانی است. روشهای تمرینی برای بازیکنان بزرگسال نیز مشابه است. همه بازیکنان از اینکه به آنها گفته شود کجا بایستند، کجا پاس بدهند، کجا با جزئیات ریز بدوند، لذت نمیبرند.
تفاوت ظریف اما اساسی بین تحمیل ایدهها و انتقال آنها وجود دارد. هلندیها تمایل دارند باور کنند که راه آنها تنها راه است؛ این که یک راه درست برای بازی وجود دارد و آن راه، ایدههای آنهاست که بر مبنای فوتبال مدرن پایهگذاری شده است. منصفانه اگر بگوییم، با توجه به میراث یوهان کرایف و آژاکس و تاثیر ماندگار آنها بر نحوه بازی، مربیان هلندی نیز به درستی به این موضوع اشاره میکنند .احتمالا و با وجود این که یک دیدگاه جسورانه محسوب میشود، بازیکنان لیگ برتر انگلیس نمیتوانند با رویکرد سرمربیان هلندی کنار بیایند.
موضوع دیگری به اسم مردانگی و غرور مردانه هم وجود دارد. سارینا ویگمن، سرمربی هلندی تیم ملی زنان انگلیس، موفقترین سرمربی فوتبال سهشیرها است. او در سال ۲۰۲۲ قهرمان یورو شد و در سال ۲۰۲۳ به فینال جام جهانی رسید. رویکرد او بسیار کلینگرتر است. او از بازیکنانش مراقبت میکند، روابط شخصی قویای میسازد، به شخصیت بازیکن به اندازهی فوتبال اهمیت میدهد. او به جای دیکته کردن، آموزش میدهد. بازیکنان انگلیس او را دوست دارند. شاید آرنه اسلوت بهتر است به جای تحمیل ایدههایش، با فراهم کردن آزادی عمل، خلاف سیاست هموطنانش، در لیگ برتر موفق شود. گاهی اوقات، چیزی فراتر از دانش فوتبال منجر به موفقیت میشود.
به قلم لوک ادواردز برای تلگراف
از دست ندهید ????????????????????????
جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول میکردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکلوشمایلی که هرگز ندیدهاید! (عکس)